Ondt i ryggen 2018-05-18T10:52:00+00:00

Ondt i ryggen

Alle har oplevet at få ondt i ryggen. Det kan skyldes mange forskellige ting som skal vurderes udfra symptomer, tidligere skader, traumer osv.

Årsagen til ondt i ryggen skyldes flere forskellige ting.

Hold i ryggen: Overbelastning af muskulaturen som føre til kramper. Rygsøjlens små led (facetled) har sat sig fast.

Lumbago:  Et andet ord for ondt i ryggen.

Hekseskud: Et andet ord for ondt i ryggen

Ischias: Smerter der trækker fra lænden og ned i baller. Der kan forekomme nerve af klemning ved nerve ischias.

Facetledssyndrom: De små led (facetled) har sat sig fast i ryggen.

Scoliose/skæv ryg: Sideværtskrumning som ses ved rigtig mange mennesker. Det er dog ikke i alle tilfælde det giver smerter og skal derfor ikke altid behandles.

Scheuermann/rund ryg: Rygsøjlen runder mere fremad end normalt. Det skyldes ofte et holdningsproblem.

Diskusprolaps: En af rygsøjlens bruskskiver buler ud og trykker det omkringliggende væv.

Myoser: Det betyder muskelspændinger. Det kan forekommer både ved fysisk og psykisk overbelastning.

Behandling af ondt i rygen:

• Osteopati• Manuel terapi

• Mobilisering

• Articulering

• Massage

• Muskel energi teknik

• Traktion

• Myofascial release teknik

• Aktiv release teknik

Hos Klinik Østerbye skal der være en effekt af behandlingen inden for 3 behandlinger.

Man kan selv prøve at ændre sin arbejdsstilling hvis smerterne er kommet snigende og

derved lindre smerterne.

Det bedste du kan gøre i denne situation er at hold dig i gang inden for smertegrænse

Ved akut traume/smerter skal man kontakt behandler.